وقتی صحبت از طراحی جعبه دارو یا دارو می شود، بسته بندی نقش مهمی در هر مرحله از فرآیند دارد. با این حال، بسته بندی نه تنها بخشی از آمیخته بازاریابی است، بلکه اساساً جزء ویژگی های اصلی محصول و ماندگاری آن است.
جدا از سایر بخش ها، سه جزء، یعنی زیبایی شناسی تمیز، مینیمالیستی و استریل، به طور کلی در برندسازی دارویی مطرح می باشد.

برخی از رنگ های محبوب مورد استفاده در طراحی بسته بندی دارویی عبارتند از: سفید، آبی، قرمز، سبز و قهوه ای. اندازه گیری رنگ در صنعت داروسازی ضروری است؛ تحقیقات نشان می‌دهد که رنگ‌ها بر روی انسان نیز اثر روانی دارند که در نهایت به بهبودی سریع ختم می‌شود.

بسته بندی دارو

سنجش دقیق رنگ برای کیفیت مطلوب

اندازه گیری دقیق رنگ می تواند قوام، کیفیت و جذابیت بسته بندی دارویی را به حداکثر برساند. از طریق تنظیم دقیق و دقت، می توانید از تأثیر روانی رنگ برای شکل دادن به روابط مصرف کنندگان با محصول خود از اولین معرفی تا استفاده مداوم استفاده کنید.
نتایج نشان می‌دهد که رنگ و تیرگی، تأثیر قابل‌توجهی بر قدرت درک شده دارو دارد. استفاده از رنگ های گرم (قرمز یا زرد) حاوی داروی قوی تری نسبت به بسته بندی های رنگ سرد (آبی یا سبز) تلقی می شود. این بر انتظارات مختلف مربوط به یک داروی خاص تأثیر می گذارد.

بسته بندی دارو

نتیجه گیری:

بطور کلی بسته بندی تیره به عنوان حاوی داروی قوی تر از بسته بندی روشن ارزیابی می شود. بسته بندی “رنگ گرم” بیشتر با کلاس های درمانی محرک همراه است. برعکس، بسته‌بندی “رنگ سرد” بیشتر با کلاس‌های درمانی آرام‌بخش یا تسکین‌دهنده همراه است.

نویسنده مطلب : امیرحسین ثابت عباد