CG یا گرافیک رایانه ای (Computer Graphics)  امروزه به جز جدانشدنی و ابزاری بسیار قدرتمند در صنعت تبلیغات تبدیل شده این تکنولوژی به طراحان و هنرمندان اجازه میدهد که تصاویری خلاقانه، واقعگرایانه و حتی فراتر از واقعیت خلق کنند.
در این مقاله سعی میکنیم بررسی اجمالی به نقش سی جی در تبلیغات و تاثیرات آن بر مخاطب داشته باشیم.

گرافیک رایانه ای

Computer praphics  سی جی به مجموعه ای از تکنیکها و نرم افزارها گفته می شود که برای ایجاد دستکاری و نمایش تصاویر و انیمیشن های دیجیتال تولید می شود.از ساده ترین تصاویر دو بعدی تا پیچیده‌ترین مدل‌های سه‌بعدی و جلوه‌های ویژه، همگی می‌توانند با استفاده از سی‌جی تولید شوند.

CG به بخشهای مختلفی تقسیم میشود که شامل تخصصهای مختلفی است از جمله موشن گرافیک ،انیمیشن سه بعدی ،واقییت افزوده واقعیت مجازی و جلوه های ویژه سینمایی می باشند.

موشن گرافیک: به ایجاد تصاویر متحرک و گرافیکی برای انتقال مفاهیم گاه پیچیده گفته می شود.

انیمیشن سه بعدی: ساخت محیط ها ،کاراکتره ها و ابجکتهای ثابت و متحرک  برای روایت داستانها وارایه محصولات تبلیغاتی.

جلوه های ویژه: ساخت جلوه های بصری و ترکیبی برای ایجاد احساسات و فضاهای مختلف غیر واقعی.

واقعیت افزوده: ترکیب دنیای واقعی و مجازی برای ارایه تجربه تعاملی با مخاطب.

واقعیت مجازی: برای هرچه بیشتر غرق کردن مخاطب با محیط و فضای دلخواه به کار می رود.

گرافیک رایانه ای

گذشته CG یا گرافیک کامپیوتری در تبلیغات

اولین استفاده‌های سی‌جی در تبلیغات به دهه‌های 1960 و 1970 باز می‌گردد. در آن زمان، از سی‌جی برای ایجاد انیمیشن‌های ساده و دو بعدی استفاده می‌شد. یکی از اولین نمونه‌های استفاده از سی‌جی در تبلیغات، انیمیشن‌های کوتاه برای معرفی محصولات بود .
به مرور با ساخت کامپیوترهای قدرتمند این تخصص به ضرورت در ارایه تبلیغات جهانی تبدیل شد کامپیوترهای قدرتمند به طراحان اجازه می‌دهند تا مدل‌های پیچیده و انیمیشن‌های طولانی‌تری را ایجاد کنند. نرم‌افزارهای سی‌جی مانند Maya، 3dmax و Blender امکانات بسیار گسترده‌ای را برای ایجاد تصاویر و انیمیشن‌های سه‌بعدی فراهم کردند.

گرافیک رایانه ای
گرافیک رایانه ای

در سالهای اخیر با بوجود آمدن هوش مصنوعی تبلیغات با روند بیشتری به سوی شخصی سازی حرکت می کند موفق ترین زمینه ها برای تبلیغات ، تبلیغات شرکت های خودرو سازی ،محصولات غذای،محصولات آرایشی و بازی های رایانه ای هستند.

اهمیت CG در تبلیغات

تصاویر و انیمیشن های سی جی می توانند بسیار جذاب تر و چشم نوازتز ار تصاویر واقعی باشند. با سی جی میتوان دنیاهای خیالی و بی نظیری ساخت که در واقیعت وجود ندارد. همچینین محصولات تبلیغاتی میتوانند با این تکنیکها بسیار خلاقانه تر و جذاب تر معرفی شوند.
همچنین با سی جی میتوان بسیاری از هزینه های ساخت تبلیغات که گاها بسیار زیاد هستند را به شکل قابل توجهی کاهش داد. برای مثل شما باید محصولی را در قله کوهی نشان دهید به جای رفتن به قله کوه و بردن تجهیزات تصویربرداری محصول در استودیو و با استفاده از سی جی در قله کوه نشان میدهید.
تصاویر و انیمیشن های سی جی می توانند احساسات مختلفی از جمله شادی،هیجان،خشم و یا تعجب را به صورت سریع در مخاطب ایجاد کند و توجه مخاطب را سریع جلب کند تبلیغات سی جی در ذهن مخاطب تاثیرماندگارتری می گذارد.
با پیشرفت تکنولوژی آینده سی جی در تبلیغات بسیار در حال دگرگونیست هوش مصنوعی،واقعیت افزوده و واقیعت مجازی در حال وسیع تر کردن دامنه تبلیغات سی جی هستند.

گرافیک رایانه ای

تاثیر استفاده کردن از CG بر تصمیم گیری مصرف کننده

استفاده از سی‌جی برای نمایش محصول به صورت دقیق و واقع‌گرایانه، می‌تواند به افزایش اعتماد مصرف‌کننده به محصول کمک کند و به جنبه هایی از محصول بپردازد که در واقعیت امکان پزیر نیست.
تبلیغاتی که از سی‌جی استفاده می‌کنند، اغلب تعاملی‌تر هستند و به مخاطب اجازه می‌دهند تا با محصول به صورت مستقیم‌تر درگیر شوند. سی‌جی می‌تواند به توضیح ویژگی‌ها و مزایای محصول به صورت ساده و قابل فهم کمک کند و به شناخت هر چه بیشتر محصول از دید فروشنده کمک کند.
پس طبیعتا به فروش آن محصول کمک بیشتری می کند .