تکنیک های فیلمبرداری در تیزرهای تبلیغاتی بسیار متنوع هستند و هرکدام میتواند به ایجاد یک اثر جذاب تر و موثرتر کمک کند.انتخاب تکنیک مناسب به عواملی مختلفی نظر نوع محصول، پیام تبلیغاتی و مخاطب بستگی دارد.
انواع تکینک های رایج:
-
تکنیک های حرکتی
-
حرکت با دوربین ثابت:
در این نوع حرکت دوربین ثابت است و سر دوربین به تمام جهات حرکت میکند. حرکت به سمت چپ و راست و یا بلعکس pan میگویند
نکته: اگر این کار سریع انجام شود، pan شلاقی میگویند.
نکته: اگر حرکت pan به طور 360 درجه انجام شود، pan 360 میگویند.
حرکت بالا به پایین یا بلعکس، tilt مینامیم.
اگر دوربین نسبت به سوژه کج شود، Roll مینامیم.
-
حرکت لنز:
در این نوع حرکت، دوربین ثابت است و فقط فاصله کانونی لنزتغییر میکند.
نکته: اگر یک سوژه جدیدی پشت سوژه دیگری باشد و فوکوس را تغییر دهیم، تکنیک Change Foucos مینامیم.
نکته: سرعت حرکت لنز در لنزهای تله بیشتر از لنز واید است.
-
حرکت دوربین و فیلم بردار:
Dolly In-Dolly Out دوربین و فیلم بردار به سوژه نزدیک یا دور میشوند.
تراولینگ: حرکت روی محور افقی توسط ابزارهای حرکتی
آرک(Arc): حرکت به دور سوژه( نیم دور یا تمام دور)
نکته: برای استفاده ازاین تکنیک می بایست از ابزارهای حرکتی نظیر: boom، کرین، گیمبال، ریل و استدی کم (Steadicam) استفاده کنید.
برای حرکت کردن، دلیلی داشته باش!
-
تکنیک با استفاده از زاویه های دوربین
انواع زاویه های دوربین عبارت است از:
:دوربین از سمت پایین به بالا است که باعث بزرگنمایی سوژه میشود.Low Angle
:دوربین از سمت بالا به پایین است و باعث کوچک شدن سوژه میشود.High Angle
:تراز با چشم مخاطبEye Level
:دوربین از بالای سرOver Head
:نمای شیب دار که برای نشان دادن آشفتگی ناراحتی میباشد.Dutch Angle
-
تکنیک با استفاده از نماهای دوربین:
اکستریم لانگ شات (Extreme Long Shot)
نام دیگر اکستریم لانگ شات، نمای فوق باز است که به منظور نشان دادن سوژه مورد نظر از یک مکان یا فاصله دور یا همچنین از جایی که اتفاقی صورت می گیرد، است.
لانگ شات (Long Shot)
نمای لانگ شات سوژه مورد نظر را از بخش بالا به پایین به نمایش می گذارد. مثلا برای یک انسان، این نما از سر تا پای شخص را پوشش می دهد. ولی نمی تواند کل کادر را پر کند. نمای لانگ شات نسبت به مورد قبلی یا همان نمای اکستریم لانگ شات، دارای تمرکز بیشتری بر روی سوژه مورد نظر است.
فول شات (Full Shot)
نمای فول شات مانند لانگ شات از قسمت سر تا نوک پا را پوشش می دهد و بر خلاف آن توانایی پر کردن کادر توسط سوژه را نیز دارد. بیشترین تمرکز در نمای فول شات بر روی عمل، حرکت و جنبش است و کمتر به وضعیت احساسی سوژه مورد نظر توجه می شود.
مدیوم لانگ شات (Medium Long Shot)
نمای مدیوم لانگ شات، بین فول شات و مدیوم شات است .سوژه را از قسمت زانو به بالا به نمایش می گذارد.
مدیوم شات (Medium Shot)
یکی از پر طرفدار ترین و رایج ترین نماها در دنیای فیلم سازی، نمای مدیوم شات است. این نما سوژه مورد نظر را معمولا از قسمت کمر به بالا مورد نمایش قرار می دهد و البته که تمرکز بسیار زیادی بر جزئیات مربوط به سوژه دارد.
مدیوم کلوز آپ (Medium Close-Up)
نمایی که بین مدیوم شات و کلوز آپ قرار می گیرد، مدیوم کلوز آپ است. عموما در این نما، سوژه را از قسمت قفسه سینه و یا همچنین شانه به بالا تر نشان می دهند.
کلوز آپ (Close-Up)
در نمای کلوز آپ، قسمت سر، صورت شخصیت به نمایش گذاشته می شود. در حقیقت هدف اصلی که این نماد دارد، نمایش احساس اصلی و واکنش های سوژه است.
اکستریم کلوز اپ (Extreme Close Up)
نمای اکستریم کلوز آپ تمرکز بیشتری بر جزئیات کوچک مثلا چشم ها، بینی یا دهان دارد. ناگفته نماند که نمای نزدیک از چشم ها را با عنوان دیگری به نام نمای ایتالیایی می شناسند .
-
تکنیک های خاص:
–تایم لپس Time Lapse
برای نمایش فرآیندهای طئلانی در زمان کوتاه
-اسلوموشنSlow Motion
برای نمایش جزئیات یل لحظات خاص به صورت آهسته برای تاکید بیشتر
-هایپرلپسHyperlapse
ترکیب تایم لپس و حرکت دوربین برای ایجاد حس پویایی
-نورپردازی کنتراست بالا High Contrast
برای ایجاد تصاویر دراماتیک یا لوکس
-استفاده از سایه ها
برای ایجاد جلوه خاص بصری
-استفاده از جلوه ویژه VFX
افزودن جلوه های گرافیکی برای نمایش اطلاعات یا جذابتر کردن تیزر
-استفاده تکنولوژی خاص
استفاده از دوربین های 360 درجه برای تجربه واقعیت مجازی
در این مقاله با یک سری از تکنیک های فیلمبرداری آشنا شدیم که میتوانید در تیزرهای تبلیغاتی و صنعتی و… استفاده کنید.این تکنیک ها بسته به نوع تیزر، هدف تبلیغات و مخاطب هدف انتخاب و یا ترکیب میشوند تا بیشترین تاثیر را داشته باشند.
نویسنده: امیر حسین کسروی
ثبت ديدگاه